Budget- en Inkomensbeheer

 

Moeite met goed beheer van inkomen en rekeningen op tijd te betalen, dan ben je zeker niet de enige .

 

Hebt u (een familielid of cliënt) moeite met het bijhouden van uw financiën of het op tijd betalen van uw vaste lasten, bijvoorbeeld door uw leeftijd, ziekte of andere omstandigheden? Dan biedt inkomensbeheer, ook wel budgetbeheer genoemd, wellicht uitkomst. Bij inkomensbeheer beheren wij uw financiën en zorgen er o.a. voor dat uw rekeningen op tijd betaald worden. 

Wat is inkomensbeheer?

Bij inkomensbeheer beheren wij tijdelijk uw inkomen en betalen wij uw vaste lasten op tijd. Doordat wij zorg dragen voor de tijdige betaling van uw vaste lasten wordt de kans op schulden en betalingsachterstanden kleiner. Samen met u stellen wij een budgetplan op, zodat we alle inkomsten en uitgaven helder in kaart hebben.

 

Het doel van inkomensbeheer is het op orde brengen en houden van uw financiën. 

 

Inkomensbeheer houdt qua werkzaamheden hetzelfde in als beschermingsbewind alleen is hiervoor geen verzoek bij de Kantonrechter ingediend. We werken op basis van een overeenkomst samen.

Inkomensbeheer is niet geschikt voor mensen met hoge of problematische schulden. 

Voor wie? 

Inkomensbeheer biedt onder andere uitkomst voor mensen die:

  • Betalingsachterstanden hebben

  • Weinig schulden hebben

  • Moeite hebben om rekeningen op tijd te betalen

  • Geen controle hebben over hun uitgaven, rekeningen enz.

  • (tijdelijke) problemen hebben, zoals echtscheiding, werkeloosheid of ziekte

  • Financiële en administratieve chaos hebben

  • ondersteuning willen gedurende de WSNP

  • Geen balans hebben tussen inkomen & uitgaven

Kosten inkomensbeheer

Sommige gemeentes vergoeden de kosten voor inkomensbeheer. Het is niet zo dat u ten alle tijden recht heeft op bijzondere bijstand voor de kosten voor inkomensbeheer, dit is namelijk per gemeente verschillend. Voor inkomensbeheer hebben wij 3 pakketten ontwikkeld. Per maand betaalt u een vast tarief, afhankelijk van het gekozen pakket.

 

De verschillende mogelijkheden zijn :

 

Basic Beheer

Van een rekening waar maandelijks de inkomsten op worden gestort, betalen wij maandelijks de vaste lasten (huur, gas, water, licht en zorgverzekering). Er kunnen ook reserveringen worden gemaakt, bijvoorbeeld voor een schuldregeling. 
Met basic beheer voorkomen we achterstanden in de vaste lasten, het geeft je zicht op de uitgaven en het leert omgaan met geld.

Basis

 

  • Intakegesprek

  • Opstellen budgetplan

  • Openen van een beheerrekening

  • Wijzigen bankrekening bij instanties

  • Betalen van vaste lasten* (indien er voldoende geld is)

  • 24/7 inzage in uw financiële gegevens

 

 

Eenpersoons                       €    90,75 p/m

Samenwonenden/gezin    €   108,90 p/m

​​

Intake eenpersoons           € 275,- eenmalig 

Intake samenwonenden/gezin     € 325,- eenmalig

 

Budget- Inkomensbeheer Plus

Budget-Inkomensbeheer brengt orde en rust in de financiële situatie. Op de rekening komt het inkomen binnen en betalen alles. Wij reserveren geld voor bijvoorbeeld de gemeentebelasting en voor rekeningen die betaald moeten worden. Ook doen wij de eenvoudige Belastingaangifte. Per week of per maand maken wij leefgeld over de eigen rekengeld bankrekening voor boodschappen. 

Is er een andere hulpvraag - betalingsregelingen of aanvragen inkomenstoeslagen, dan bespreken wij dat graag .

Wij sturen  1x maandelijks per email de bankafschriften toe, of er wordt gebruik gemaakt van onze web applicatie, Onview. Er komt een inlogcode en men kan  24/7 met ons meekijken in het eigen dossier. Ook inzage in documenten en zelfs zelf uploaden van nieuwe documenten in  eigen dossier is mogelijk. Er hoeft dan niets per email of per post toe gestuurd te worden.

Plus

 

Alles uit het basispakket PLUS:

  • Betalingsregelingen treffen*

  • Inventarisatie schuld(en)

  • Aanvragen/wijzigen van toeslagen 

  • Aanvragen kwijtscheldingen

  • Aanvragen heffingskortingen

  • Aanvragen bijzondere bijstand

  • Aanvragen van andere (sociale) regelingen

  • Declareren van zorgkosten

  • Betalen van overige rekeningen naast de vaste lasten (maximaal 5 per maand)

  • Maandelijks reserveren van onvoorziene uitgaven (indien er voldoende geld is)

  • Sparen (indien mogelijk)

  • Advies over besparingen

 

Eenpersoons huishouden   € 121,- p/m

Samenwonenden/gezin € 151,25,- p/m

Intake eenpersoons                    € 375,- eenmalig 

Intake samenwonenden/gezin  € 425,- eenmalig

 

 

- Extra Maatwerk, dus de prijs is afhankelijk van de hulpvraag

 

Alles uit het basispakket PLUS:

  • Betalingsregelingen treffen*

  • Inventarisatie schuld(en)

  • Aanvragen/wijzigen van toeslagen 

  • Aanvragen kwijtscheldingen

  • Aanvragen heffingskortingen

  • Aanvragen bijzondere bijstand

  • Aanvragen van andere (sociale) regelingen

  • Declareren van zorgkosten

  • Betalen van overige rekeningen naast de vaste lasten (maximaal 5 per maand)

  • Maandelijks reserveren van onvoorziene uitgaven (indien er voldoende geld is)

  • Sparen (indien mogelijk)

  • Advies over besparingen

  • Belastingaangifte

En andere diensten in overleg 

 

.